دکتر اکرم مهدی زاده شاهی / بارداری و زایمان / شایع ترین بیماری های زنان

شایع ترین بیماری های زنان

از آنجا که معاینه بدن برای تشخیص زودهنگام بیماری ها و نجات جان افراد ضروری است، زنان باید برای غربالگری منظم مراجعه کنند. برای درک و پیشگیری برخی از شایع ترین بیماری های زنان، مطلب زیر را مطالعه کنید.

در خصوص عفونت واژن از بیماری های شایع در زنان بیشتر بدانید.

بیماری های زنان

سرطان پستان

به گفته SingHealth ، بیش از 25 درصد از تمام سرطان هایی که در زنان تشخیص داده می شود، سرطان پستان است. این امر باعث می شود سرطان سینه شایع ترین سرطان زنان باشد و با افزایش سن این خطر افزایش می یابد.

علل و خطرات

سرطان پستان از یک تومور بدخیم ناشی می شود که با غیرطبیعی شدن سلول های پستان ایجاد می گردد و توسط چرخه ماهانه مکرر هورمون های طبیعی زن ایجاد می شود. طول دوره باروری (یعنی از اولین دوره تا یائسگی) یک عامل خطر است. بنابراین، زنانی که دوره های اولیه یا یائسگی را تجربه می کنند، در معرض خطر سرطان سینه هستند. به همین ترتیب، زنانی که پس از 30 سالگی زایمان می کنند نیز در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان سینه قرار دارند تا کسانی که اولین بارداری خود را قبل از 30 سالگی به پایان رسانده اند.

همچنین خانواده هایی که سابقه بسیار قوی سرطان سینه دارند به دلیل ژن های مهار کننده تومور شانس بیشتری برای ارتباط با این بیماری دارند؛ زیرا عوامل ژنتیکی با 5 تا 10 درصد از کل سرطان های سینه مرتبط هستند.

بیماری های شایع زنان

تشخیص و پیشگیری زود هنگام

تشخیص زودهنگام مهم است. دقیق ترین روش برای تشخیص توده ها هنوز ماموگرافی است. مراجعه سالانه به ماموگرافی به کشف تومور بدخیم در مراحل اولیه و نجات جان افراد کمک می کند. علاوه بر این، داشتن یک شیوه زندگی سالم مانند خوردن رژیم غذایی متعادل و ورزش منظم همچنین به تقویت سیستم ایمنی بدن شما کمک می کند که ممکن است خطر ابتلا به سرطان سینه را تا حد ممکن پایین نگه دارد. برای مادران جدید، توصیه می شود کودکشان را با شیر مادر تغذیه کنند؛ زیرا از سرطان سینه محافظت می کند.

در خصوص تنبلی تخمدان یکی از علل شایع ناباروری در زنان بیشتر بدانید.

سرطان دهانه رحم

یکی دیگر از بیماری های زنان، سرطان دهانه رحم است. این بیماری بسیار قابل پیشگیری است و در صورت تشخیص در مراحل اولیه به طور بالقوه قابل درمان است.

علل و خطرات

شایع ترین علت سرطان دهانه رحم عفونت ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) است. هر زنی که تا به حال فعالیت جنسی داشته است در معرض خطر بالقوه است.

تشخیص و پیشگیری زود هنگام

واکسن هایی برای جلوگیری از سرطان دهانه رحم در دسترس هستند. آن ها محافظت موثری در برابر ویروس هایی که باعث 70 درصد سرطان های دهانه رحم می شوند، نشان داده اند. به زنانی که از نظر جنسی فعال هستند و بوده اند، توصیه می شود که خود را در برابر سرطان های قابل پیشگیری واکسینه کنند. زنان جوان همچنین تشویق می شوند که قبل از شروع فعالیت جنسی برای واکسیناسیون مراجعه کنند تا خطر سرطان دهانه رحم کاهش یابد.

بعد از واکسیناسیون، زنان باید حداقل هر سه سال یکبار برای انجام تست پاپ اسمیر اقدام کنند؛ زیرا برخی از زیرگروه های HPV در برابر واکسن ها مقاوم هستند.

حتما بخوانید: چگونه دکتر خوب برای درمان ناباروری پیدا کنیم؟

سرطان تخمدان

پنجمین بیمار شایع در زنان، سرطان تخمدان است. این بیماری به دلیل رشد بدخیم قسمت های مختلف تخمدان رخ می دهد.

علل و خطرات

خطر ابتلا به سرطان تخمدان در زنانی که مادر یا خواهری مبتلا به این بیماری دارند بیست برابر افزایش می یابد.

تشخیص و پیشگیری زود هنگام

پیشگیری از سرطان تخمدان نسبتا مشکل است؛ زیرا عمدتا به دلایل ژنتیکی ایجاد می شود. آگاهی از سابقه خانوادگی و انجام آزمایش ژنتیک ممکن است به شما در مدیریت بهتر خطرات کمک کند. داشتن یک شیوه زندگی سالم و انجام معاینات منظم مانند سونوگرافی لگن نیز ممکن است به شما در محدود کردن خطر ابتلا به سرطان تخمدان کمک کند.

در خصوص بیماری های جنسی در زنان حتما بخوانید.

آرتریت روماتوئید

دیگر بیماری های زنان، روماتیسم مفصلی (RA) است که شایع ترین اختلال روماتیسمی خود ایمنی است که مفاصل را درگیر می کند.

علل و خطرات

75 درصد از بیماران RA زن هستند. علیرغم اینکه علت RA ناشناخته است، به نظر می رسد این بیماری ارثی است. عوامل محیطی مانند سیگار کشیدن و تغییرات هورمونی در دوران بارداری نیز خطر ابتلا به RA را افزایش می دهند.

درمان بیماری های زنان

تشخیص و پیشگیری زود هنگام

تشخیص زودهنگام RA بسیار مهم است؛ زیرا درمان سریع شانس بیشتری برای بهبود مفصل و اطمینان از سالم ماندن سایر اندام ها نشان داده است. برای تشخیص دقیق RA توسط پزشکان، باید آزمایش خون و اشعه ایکس را انجام دهید.

علاوه بر این، ورزش منظم برای تثبیت مفاصل و تقویت عضلات بسیار مهم است. برای بهبود بیماران، بازسازی ماهیچه ها و رباط های ضعیف شده ناشی از آرتروز ضروری است.

در خصوص علائم و نشانه های آندومتریوز بیشتر بدانید.

هپاتیت خود ایمنی

هنگامی که سیستم ایمنی بدن فرد به سلول های کبد حمله می کند و التهاب به وجود می آورد، این بیماری رخ می دهد.

علل و خطرات

هپاتیت خود ایمنی نوع 1 و 2 وجود دارد. اولی می تواند افراد را در هر سن و جنسیتی تحت تأثیر قرار دهد؛ در حالی که دومی عمدتا دختران و زنان جوان را تحت تأثیر قرار می دهد و کمتر رایج است. هیچ علت شناخته شده ای وجود ندارد که ارتباطی با این بیماری داشته باشد؛ اما گرایش ژنتیکی که برخی افراد به ارث برده اند می تواند آن ها را مستعد ابتلا به این بیماری کند.

بیماری های زنان

پیشگیری

در حال حاضر هیچ درمانی برای هپاتیت خود ایمنی وجود ندارد؛ اما می توانید از دارو برای کاهش التهاب و کنترل بیماری استفاده کنید. همچنین برای حفظ سلامت خود به تغییر شیوه زندگی نیاز است. قبل از مشورت با پزشک، مصرف میوه ها و سبزیجات را افزایش دهید و از مصرف الکل و داروها یا مکمل ها خودداری کنید.

سخن آخر

بیماری های مختلف از جمله بیماری های زنان اجتناب ناپذیر و گاهی اوقات غیرقابل کنترل است. آگاهی از علائم و راه های پیشگیری، یکی از راه های ترس کمتر از این بیماری های شایع است. همچنین باعث می شود که با روش های پیشگیری، میزان ابتلا را کم کنید یا در صورت بروز هر یک آن را در مراحل اولیه تشخیص دهید و بر بهبود تمرکز کنید.

اگر در زمینه انواع بیماری های زنان سوالی دارید می توانید در انتهای همین مقاله بخش نظرات آن را با دکتر اکرم مهدی زاده شاهی متخصص زنان و زایمان مطرح کنید.

از زبان شما

پنج × پنج =