کولپوسکوپی چیست؟

اگر خانمی دچار بیماری یا عارضه ای شود چگونه تشخیص داده می شود؟

اندام تناسلی زنانه به دلیل حساسیت های فراوان و پیچیدگی های که دارد، تشخیص و درمان بیماری مربوط به آن هم کمی مشکل خواهد بود. در مواقعی که انوع آزمایش های تخصصی روتین و تست پاپ اسمیر برای تشخیص بیماری مورد نظر کارآمد نبود از روش تشخیصی دیگر به نام کولپوسکوپی استفاده می کنند، یکی از بهترین و دقیق ترین روش برای تشخیص انواع نا هنجاری های دستگاه تناسلی زنانه به شمار می رود.

در ادامه نوشتار پیش رو با توجه به توضیحات دکتر اکرم مهدی زاده شاهی متخصص زنان و زایمان مطالبی بیشتری در این مورد در اختیارتان قرار می دهیم تا با این روش تشخیصی موثر آشنا شوید و اطلاعات تان در این زمینه افزایش یابد.

تعریفی مختصر از کولپوسکوپی

معاینه دقیق و بررسی علائم بیماری در ناحیه واژن و رحم خانم ها با یک نوع میکروسکوپ خاصی به نام کولپوسکوپ انجام می شود کولپوسکوپ ها شبیه به یک دوربین دو چشمی هستند که بر یک پایه استوار شده اند، در حالی که نتیجه تست پاپ اسمیر و دیگر آزمایش نرمال نباشد پزشک متخصص کولپوسکوپی را برای بیمار تجویز می کند. با توجه به تحقیقات انجام شده بسیاری از خانم ها پیش از انجام کولپوسکوپی استرس و اضطراب فراوانی را متحمل می شوند این احساسات روانی با داشن و آگاهی بیشتر رفع می گردند.

هدف اصلی از کولپوسکوپی، پیشگیری از ابتلا به سرطان دهانه رحم است که با تشخیص به هنگام و معاینات دوره ای تا کنون در این راستا موفق عمل کرده است.

بیشتر بخوانید: زایمان سزارین

کولپوسکوپی چگونه انجام می شود؟

این روش تشخیصی معمولا در مطب پزشکان صورت می گیرد و حدوداٌ 10-20 دقیق زمان می برد، بیماری در حالتی که به پشت بر روی تخت دراز می کشد و پا های خود را همانند مواقعی که تست پاپ اسمیر انجام یم دهند باز می کنند و سپس پزشک اسپکولوم فلزی را داخل واژن فرو می کند و این ابزار باعث باز شدن دیواره های واژن برای سهولت در انجام کار مورد استفاده قرار می گیرد، در ادامه دستگاه کولپوسکوپ در دهانه واژن کار گذاشته می شود که در این مرحله پزشک با سری لنزی بزرگ این دستگاه بافت های آسیب دیده یا غیر طبیعی این ناحیه را واضح و دقیق مشاهده می کند، در خر دهانه واژن و رحم را با یک پنبه به منظور رفع مخاط از روی طح این ناحیه و کاهش خطر ابتلا به عفونت تمیز می شود.

بعد با توجه به نتایج بصری از کولپوسکوپی ممکن است پزشک اقدام به بیوپسی یا همان نمونه برداری کند، این گونه نمونه از بافت های مشکوک و غیر طبیعی را از واژن یا دهانه رحم خارج می کند تا بررسی آن بافت ها در محیط آزمایشگاهی صورت بگیرد.

دلایل انجام کولپوسکوپی

در حقیقت یکی از مهم ترین دلایل انجام این کار مشاهده دقیق نا هنجاری های دهانه رحم و واژن است اما ممکن برای تشخیص عارضه های دیگری هم از آن استفاده می کنند.

به عنوان مثال: برای تشخیص زگیل تناسلی، کسب اطلاعاتی در مورد دهانه رحم فرد مورد نظر، بررسی تغییرات پیش سرطانی و بافت های دهانه رحم همینطور در بافت واژن و دهانه واژن، کاربرد دارد.

چه آمادگی های برای انجام کولپوسکوپی لازم است؟

برای موفقیت آمیز بودن روند انجام کار پزشک ممکن است رعایت موارد زیر را به شما پیشنهاد دهد.

• پیش از انجام کولپوسکوپی بنا به برنامه ریزی های دوره عادات ماهانه، زمان انجام کولپوسکوپی را طوری تنظیم کنید که در زول مدت پریودی تان نباشد.
  • یک یا دو روز قبل از انجام کولپوسکوپی از برقراری رابطه جنسی واژینال پرهیز نمایید.
  • از چند روز قبل پد یا نوار بهداشتی و تامپون استفاده نکنید.
  • اگر دارو یی مربوط به دستگاه تناسلی تان مصرف می کنید باید حداقل دو روز قبل از انجام کولپوسکوپی با مشورت پزشک تان، قطع کنید.
  • برای کاهش درد یا سوزش احتمالی بعد از انجام کولپوسکوپی می توانید قبل از آن دارو مسکن یا ضد دردی مانند: ایبوپروفن یا استامینوفن مصرف کنید.
  • 24 ساعت قبل از اقدام به کولپوسکوپی استحمام نکنید.
  • برای رفع و کاهش استرس می توانید از پزشکی حاذق مشاوره بگیرید و صحبت کردن با فردی امن و متخصص می تواند از اضطراب شما بکاهد. همینطور گوش دادن به موسیقی های آرام بخش و همینطور انجام ورزش مدیتیشن و به همراه داشتن فردی مطمئن، از دیگر راهکار های کاهش استرس پیش از انجام کولپوسکوپی است.
مراحل انجام کولپوسکوپی

نتیجه بعد از انجام کولپوسکوپی

برای دریافت نتیجه کولپوسکوپی خود باید چند روز بعد از انجام آن به پزشک مراجعه کنید، بدین ترتیب مشخص می شود احتیاج به ادامه مسیر درمانی است یا خیر.

بیشتر بخوانید: درمان ناباروری با IUI ، درمان ناباروری با IVF

عوارض احتمالی بعد از انجام کولپوسکوپی دهانه رحم

این روش تشخیصی علاوه بر مزایای که برای فرد به ارمغان می آورد ممکن است عارضه های دیگری صورت احتمالی و نادر برای فرد ایجاد کند این عوارض عبارت اند از:

• خونریزی شدید از جمله اتفاقاتی که اغلب بعد از اعمال جراحی و از این دست روش ها ایجاد می شود. گاهی هم ممکن است این خونریزی های سنگین به بیش از دو هفته طول بکشد.
  • عفونت هم یکی دیگر از عارضه های شایع سات که با رعایت نکات و دستور العمل های مهم و به کمک پزشک می توان تا حد چشم گیری از بروز آن جلوگیری کرد.
  • احساس درد در ناحیه لگن را هم می توان با مصرف قرص و دارو های تجویزی ضد درد ازبین برد.
  • دل درد شدید
  • لرز
  • ترشحات سنگین یا بد بو، زرد رنگ

*در صورت مشاهده هر کدام از علائم مذکور حتما در اسرع وقت به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید.

جمع بندی در خصوص مبحث کولپوسکوپی

توجه داشته باشید در مورد هزینه های ناشی از کولپوسکوپی تحقیق کنید و بهترین متخصص را برای انجام یان کار انتخاب کنید زیرا در صورت بروز خطای انسانی سلامتی و زیبایی تان مورد تهدید قرار می گیرد.

راه های ارتباطی با دکتر اکرم مهدی زاده شاهی

شماره مطب: 02144008522- 02144008523

آدرس اینستاگرام: https://www.instagram.com/drakrammehdizadeh/

آدرس مطب: فلکه دوم صادقیه خیابان آیت الله کاشانی نبش نجف زاده فروتن ساختمان اداری بوستان طبقه دوم واحد 5