هیستروسکوپی چیست؟

به گفته دکتر اکرم مهدی زاده شاهی هیستروسکوپی متخصص زنان و زایمان، تستی است که به منظور تشخیص و درمان مشکلات موجود در رحم استفاده می شود. این روش، با استفاده از ابزاری ظریف و باریک به همراه دوربین متصل به آن انجام می شود و پزشک قادر به مشاهده و بررسی داخل رحم و واژن می باشد. این ابزار، هیستروسکوپ نام دارد.

هیستروسکوپی تشخیصی، خونریزی غیر طبیعی رحم را مورد بررسی قرار می دهد. منظور از خونریزی غیر طبیعی، خونریزی سنگین در سیکل قاعدگی و یا طولانی شدن مدت زمان خونریزی می باشد. این حالت از خونریزی ممکن است در خانم ها قبل از یائسگی و یا ما بین سیکل قاعدگی نیز دیده شود.

نوع دیگر هیستروسکوپی، نوع درمانی است که از هیستروسکوپ به عنوان ابزار جراحی استفاده می شود.

توجه داشته باشید که هیستروسکوپی در سیکل قاعدگی انجام نمی شود.

دلایل انجام هیستروسکوپی

هدف از انجام هیستروسکوپی، تشخیص و درمان مشکلات رحم است.

• هیستروسکوپی تشخیصی

علاوه بر خونریزی غیر طبیعی از رحم، دلایل دیگری برای انجام هیستروسکوپی تشخیصی وجود دارد. ازجمله:

• تشخیص علت سقط جنین های مکرر
  • تشخیص برخی شرایط مانند فیبروم و یا پولیپ، که توده های غیر سرطانی در رحم هستند
  • بررسی علت ناباروری، زمانی که خانمی برای بارداری مشکل داشته باشد
  • بررسی دردهای لگنی
  • هیستروسکوپی درمانی
  • رفع چسبندگی. چسبندگی، اسکارهایی است که باعث می شود بافت های داخل رحم به هم چسبیده شوند که دلیل آن می تواند عفونت و یا جراحی باشد. چسبندگی رحم می تواند باعث قطع سیکل قاعدگی و یا مشکلات باروری شود.
  • قرارگیری و یا برداشت دستگاه IUD در رحم، به منظور کنترل بارداری
  • برداشت فیبروم و پولیپ
  • گرفتن بیوپسی از بافت، به منظور بررسی های بیشتر زیر میکروسکوپ

بیشتر بخوانید: درمان ناباروری با IUI ، درمان ناباروری با IVF

جهت انجام هیستروسکوپی چه آمادگی هایی نیاز است؟

خانم هایی که قرار است هیستروسکوپی انجام دهند، یک هفته قبل باید تست بارداری داده باشند و معمولا توصیه می شود که از اقدامات پیشگیری نیز استفاده کنند. دلیل آن این است که تست هیستروسکوپی برای خانم های باردار انجام نمی شود.

در صورتی که هدف از انجام هیستروسکوپی، برداشت فیبروم باشد، قبل از تست داروهایی به منظور کوچک شدن فیبروم ها از سوی پزشک تجویز خواهد شد.

معمولا قبل از انجام تست به بیمار داروهای مسکن داده می شود. این تست می تواند تحت بی حسی موضعی و یا عمومی انجام شود که به آستانه تحمل درد بیمار بستگی دارد.

هیستروسکوپی چگونه انجام می شود؟

در ابتدا ابزاری به نام اسپکولوم وارد واژن می شود تا دهانه واژن قبل از وارد شدن هیسروسکوپ باز نگه داشته شود. این کار به پزشک کمک می کند تا راحت تر قادر به مشاهده مخاط رحم باشد.

گاز دی اکسید کربن از طریق هیستروسکوپ به داخل رحم فرستاده می شود. میزان مایع در طول تست بررسی و کنترل خواهد شد.

همزمان با حرکت هیستروسکوپ در رحم، تصاویر گرفته شده از رحم و لوله های فالوپ بر روی صفحه نمایش نشان داده خواهند شد.

در طول هیستروسکوپی تشخیصی، پزشک به مشاهده و بررسی تصاویر و مشلات موجود خواهد پرداخت.

در هیستروسکوپی درمانی، از هیستروسکوپ به عنوان ابزار جراحی و به طور مثال برداشت فیبروم استفاده می شود.

در صورتی که نیاز به بیوپسی باشد، ابزار کوچکی از طریق هیستروسکوپ وارد و نمونه کوچکی از بافت گرفته  خواهد شد.

کل روند هیستروسکوپی در حدود نیم ساعت طول می کشد. انجام این تست دردی را به همراه ندارد، تنها ممکن است برخی بیماران از گرفتگی عضلات شکایت کنند.

در بیشتر موارد، هیستروسکوپی تشخیصی در مطب پزشک و با بی حسی موضعی انجام می شود. این روش مناسب خانم هایی است که پولیپ های کوچکی در رحم دارند. اما در مواقعی که این روش همراه با سایر روش های جراحی باشد، باید در بیمارستان و تحت بیهوشی و یا بی حسی موضعی انجام شود.

بعد از هیستروسکوپی چه مراقبت هایی نیاز است؟

در صورتی که تست تحت بیهوشی انجام شده باشد، بیمار بعد از رفع اثرات بیهوشی از بیمارستان مرخص خواهد شد.

بسیاری از خانم ها همان روز بعد از انجام تست قادر به انجام کارها و فعالیت های روزانه خود خواهند بود و حتی می توانند به محل کار خود برگردند.

ممکن است تا چند روز بعد از انجام تست، مقداری لکه خون مشاهده شود.

ممکن است درد و گرفتگی عضله همانند دردهای سیکل قاعدگی احساس شود. توجه داشته باشید که این علائم کاملا طبیعی هستند.

از برقراری رابطه جنسی باید به مدت یک هفته و تا زمان قطع کامل خونریزی خودداری شود، تا احتمال بروز عفونت به حداقل برسد.

از گرفتن دوش واژینال (شست و شوی مستقیم واژن) باید به مدت دو هفته خودداری شود.

مراحل انجام هیستروسکوپی

آیا هیستروسکوپی می تواند با عوارض احتمالی همراه باشد؟

احتمال بروز عوارض در هیستروسکوپی بسیار کم است. با این حال، احتمال مشاهده عوارض در هیستروسکوپی درمانی بیشتر از هیستروسکوپی تشخیصی می باشد. برخی از این عوارض احتمالی عبارتند از:

• آسیب رحم و دهانه رحم
  • عفونت رحم
  • خونریزی بیش از حد بعد از انجام تست

توجه داشته باشید در صورت مشاهده علائمی از قبیل تب، لرز و یا خونریزی شدید حتما باید به متخصص زنان و زایمان مراجعه شود.

بیشتر بخوانید: