درمان زگیل تناسلی با لیزر

زگیل تناسلی نوعی عارضه پوستی است که در چند سال گذشته توانسته به عنوان یک بیماری مسری تمام تیترهای خبری و مقالات علمی را به خود اختصاص دهد.

ای بیماری با یک برنامه تلویزیونی بیش از بیش شناخته شد. شهرت او زمانی بیشتر شد که افراد از ترس ابتلا به آن روزانه هزاران مطلب را در اینترنت جستجو و هزاران نفر برای تشخیص آن به مطب متخصصین مراجعه می کردند.

اما به راستی این بیماری چه ویژگی ای دارد؟

چه چیز می تواند او را در بین بیماری های مقاربتی ویژه جلوه دهد؟

آیا این بیماری پایاین ناخوشایندی دارد؟

در ادامه این نوشتار بر آن شدیم تا با توجه به توضیحات دکتر اکرم مهدی زاده شاهی متخصص زنان و زایمان به نیاز آگاهی بخشی جامعه درباره بیماری های مقاربتی مطالبی هرچند مختصر اما مفید را در اختیار خوانندگان قرار دهیم. این شما و این بیماری HPV (زگیل تناسلی) با ما همراه باشید:

زگیل تناسلی چه نوع بیماری ای است؟

زگیل تناسلی نوع بیماری آمیزشی بوده که به علت انتقال در حین رابطه بسیاری از زوجین بیم ابتلا به آن را دارند. شاید دور از ذهن نباشد اگر بگوییم که این ویروس از شایع ترین بیماری های آمیزشی به شمار می آید .

این نکته لازم به ذکر است که ویروس پاپیلومای انسانی یا همان ویروس HPV دارای انواع مختلفی است که تنها برخی از آن ها می توانند خطر آفرین باشند.

آنچه این ویروس را هراس آور می کند امکان انقال آن است. اما به یاد داشته باشید رعایت نکات بهداشتی می تواند مانع از انتقال آن شود. با این حال بهترین و مهمترین راه پیشگیری این ویروس را تزریق واکسن گارداسیل می دانند .

در صورت ابتلا، افراد می توانند این زگیل را درمان کنند اما باید بدانند که این ویروس تا همیشه در بدن آن ها باقی خواهد ماند.

درمان زگیل تناسلی

علائم ابتلا به زگیل تناسلی

این ویروس می تواند در شکل زائده های پوستی روی نواحی تناسلی رشد کند. این عارضه به شکل پراکنده و یا متعدد در یک ناحیه دیده می شود. رنگ زگیل تناسلی به مانند رنگ پوست است، بنابراین شناخت آن از یک زگیل معمولی و بی خطر سخت خواهد بود. در مردان زوائد روی آلت تناسلی و اغلب روی بیضه ها دیده می شود که ممکن است تا ناحیه مقعد نیز ادامه پیدا کند .

در بانوان اما زوائد در اطراف ناحیه واژن و یا قسمت داخلی آن نیز مشاهده می شود. البته ممکن است در بانوان نیز این زوائد تا محل مقعد نیز پیشروی کنند.

به یاد داشته باشید در صورت برقراری رابطه دهانی ممکن است این ویروس به دهان راه پیدا کرده و در آنجا نیز علائمی مشابه داشته باشد.

بیشتر بخوانید: آیا سرطان دهانه رحم کشنده است؟

درمان زگیل تناسلی با لیزر

در حال حاض برای درمان زگیل تناسلی از دو روش لیزر و کرایوتراپی استفاده می شود. البته استفاده از واکسن نیز برای برخی موارد توصیه خواهد شد.

یکی از روش های درمانی حال حاضر برای ویروس HPV لیزر درمانی است. این روش اخیرا از متداول ترین روش های درمانی به شمار می آید.

درمان زگیل تناسلی با لیزر توسط اشعه CO2 صورت گرفته که می تواند بافت زگیل را از بین ببرد. این روش برای درمان زگیل های بسیار درشت نیز مورد استفاده قرار می گیرد. اما این محبوبیت روش درمانی به دلایل زیر به وجود آمده است:

• قطعیت نتیجه درمان
  • کاهش احتمال عود مجدد بیماری
  • انجام درمان در یک جلسه
  • تجربه درد حداقلی در حین درمان
  • تاثیر دو برابری این روش به نسبت روش های دیگر
  • کم بودن میزان هزینه درمانی

آیا انجام لیزر برای درمان زگیل تناسلی عوارضی دارد؟

برخی تصور می کنند که لیزر در درمان ویروس  HPV منجر به پخش شدن ویروس در سایر نقاط می شود. اما باید بیان کنیم که دستگاه لیزر در زمان سوزاندن زگیل ها دود ناشی از آن را به داخل کشیده در واقع استفاده از دستگاه وکیوم حین لیزر مانع از پخش شدن ویروس خواهد شد.

اما عوارض جانبی این روش درمانی، سوزش، درد های ناچیز و یا اثرات زخم است. این نکته حائز اهمیت است که می توان میزان اشعه لیزر را کنترل کرد تا به بافت بدن آسیبی وارد نشود.

بیشتر بخوانید: اندومتریوز باعث نازایی می شود؟

مراقبت های بعد از لیزر زگیل تناسلی

برای ترمیم پوست و التیام زخم های ایجاد شده لازم است که بیمار با تجویز پزشک از پماد های آنتی بیوتیک استفاده کند .

لازم است بیماران نواحی را که میزان تعرق آن بالاست، مانند کشاله ران را پس از لیزر خشک نگه دارند.

مراقبت های بعد از لیزر زگیل تناسلی

هزینه لیزر زگیل تناسلی

میزان هزینه این روش درمانی بسته به میزان گستردگی و انتشار ویروس و حتی نواحی مورد درمان خواهد بود. لذا در مواقعی که زگیل قسمت خارجی الت تناسلی را در برگرفته باشد، می توان آن را در م