اندومتریوز باعث نازایی می شود؟

اندومتریوز و ناباروری

به گفته دکتر اکرم مهدی زاده شاهی متخصص درمان ناباروری، اندومتریوز عارضه ای است که در آن بافتی مشابه بافت رحم در سایر نقاط بدن شروع به رشد می نماید. درد در ناحیه لگن یکی از شایع ترین علائم این بیماری بوده و در برخی اندومترویز ممکن است موجب ناباروری نیز گردد.

تحقیقات نشان می دهند در حدود  30 الی 50 درصد از موارد اندومتریوز به ناباروری ختم می شوند. ضایعات اندومتریوز می توانند موجب ایجاد التهاب در ناحیه درگیر شده و بافت آن را درگیر اسکار نمایند و یا اندام ها را دچار چسبندگی نمایند. این اختلال همانند واکنش رحم به تغییر هورمون ها، موجب خونریزی می گردند. تمام موارد فوق با خود درد را نیز به همراه دارند.

اندومتریوز می تواند با اولین دوره عادت ماهیانه شخص شروع شود و تا پس از یائسگی همراه فرد باقی بماند و در موارد شدید تر با اسکارهای زیادی همراه باشد.

اندومتریوز و ناباروری

علائم اندومتریوز

علاوه بر ناباروری، اندومتریوز می تواند با علائم ذیل همراه باشد:

• درد در هنگام مقاربت و نزدیکی
  • درد در هنگام تخمک گذاری
  • گرفتگی های دردناک
  • درد کمر
  • حرکات دردناک روده
  • یبوست یا اسهال

علائم نام برده شده می توانند در حین دوره عادت ماهیانه بدتر و شدیدتر شوند.

عوارض اندومتریوز

ناباروری یکی از رایج ترین عوارض اندومتریوز می باشد. برخی از بیماران تنها زمانی متوجه ابتلا به اندومتریوز می شوند که اقدام به بارداری آنها بدون نتیجه بماند. بیش از نیمی از بیماران با مشکل اندومتریوز با ناباروری مواجه می شوند، اما تحقیقات علت اصلی این پدیده را نمی دانند. پژوهشگران تعدادی تئوری در این خصوص ارائه داده اند که شامل:

• التهاب ناشی از اندومتریوز موجب تولید مواد شیمیایی به نام سیتوکین ها می شود. سیتوکین ها می توانند موجب مهار اسپرم و سلول های تخمک شوند و لقاح را با مشکل مواجه کنند. اسکارها و
  • چسبندگی هایی که در پی اندومتریوز به وجود می آیند، می توانند لوله های فالوپی یا رحم را مسدود نمایند. در نتیجه اسپرم به تخمک ها نمی رسد.
  • بافت اندومتریوز در تخمدان ها می تواند تخمک گذاری را مهار نماید و از آزاد شدن تخمک جلوگیری نماید.

برخی از پژوهش ها نشان می دهند زنانی که با مشکل ناباروری مواجه می شوند، شش الی هشت برابر بیش از سایر افراد احتمال ابتلا به اندومتریوز را دارند.

بیشتر بخوانید: درمان ناباروری با IUI ، درمان ناباروری با IVF

درمان اندومتریوز

گزینه های متفاوتی برای کنترل و مدیریت اندومتریوز وجود دارد. در صورتیکه قصد باردار شدن دارید و یا اقدام به بارداری نموده اید، این درمان ها می توانند تغییر نمیاند:

درمان اندومتریوز

• داروهای مسکن

تجویز داروهای مسکن بانسخه یا بدون نسخه می توانند به کاهش دردهای ناشی از اندومتریوز کمک نمایند. اما در صورتیکه اقدام به بارداری نموده اید، پزشک ممکن است شما را از مصرف برخی از داروهای مسکن منع نماید. زیرا مصرف برخی از این دارو ها ممکن است بر روی جنین در حال رشد تاثیر منفی ایجاد نماید.

• داروهای هورمونی

داروها و یا سایر کمک های پزشکی که به تولید استروژن، پروژسترون و یا هر دو به صورت مصنوعی در بدن کمک می کنند، به عنوان رایج ترین روش های کنترل علائم ناشی از اندومتریوز یاد می شوند. این داروها برای بانوان باردار و یا افرادی که می خواهند اقدام به بارداری نمایند، مناسب نمی باشند.

• درمان با جراحی

در طول جراحی لاپاراسکوپی متخصص زنان و زایمان اقدام به وارد کردن وسیله فایبر اپتیک به وسیله ایجاد برش کوچکی در بدن می نماید. این برش کوچک بر روی شکم ایجاد شده و جراح از طریق دوربین روی این دستگاه می تواند داخل بدن بیمار را به وضوح رویت نماید.

لاپاراتومی جراحی با باز کردن شکم می باشد. هر دو روش نام برده شده با هدف از بین بردن ضایعات اندومتریوز بدون آسیب به بافت های اطراف صورت می پذیرد. جراحی با هدف برداشتن ضایعات شانس بارداری را افزایش می دهد.

• درمان ناباروری

ممکن است بانوان با علائم اندومتریوز برای بارور شدن، نیاز به درمان های مربوط به ناباروری داشته باشند. لقاح آزمایشگاهی می تواند بهترین گزینه برای بسیاری از بانوان با مشکل اندومتریوز باشد. علی الخصوص برای افرادی که تخمدان های آنها پس از لاپاراسکوپی نیز بارور نشده اند. در این مورد باید با متخصص درمان ناباروری مشورت نمایید.

• هیسترکتومی

برخی از متخصصین زنان هیسترکتومی و یا برداشتن رحم را علی الخصوص برای آن دسته از بیمارانی که قصد باردار شدن را ندارند، پیشنهاد می دهند. با این حال هیسترکتومی یک درمان قطعی برای اندومتریوز نسیت، زیرا احتمال کمی وجود دارد تا علائم پس از هیسترکتومی به طور کامل از بین بروند.

نتیجه گیری

هنگام صحبت با متخصص زنان و زایمان خود در خصوص درمان اندومتریوز، بهتر است در خصوص تمایل خود به باروری شفاف باشید. برخی از درمان هایی که برای درمان اندومتریوز تجویز می شوند، برای افرادی که تصمیم به بارداری دارند، مناسب نمی باشند.

Source: https://www.medicalnewstoday.com/articles/323508#treatment

راه های ارتباطی با دکتر اکرم مهدی زاده شاهی

شماره مطب: 02144008522- 02144008523

آدرس اینستاگرام: https://www.instagram.com/drakrammehdizadeh/