آیا سرطان دهانه رحم کشنده است؟

سرطان دهانه رحم

به گفته دکتر اکرم مهدی زاده شاهی متخصص زنان و زایمان، سرطان دهانه رحم یا سرویکس از جمله سرطان هایی است که سلول های قسمت پایین رحم که به واژن متصل است را درگیر می کند و یکی از دلایل شایع آن وجود ویروس HPV می باشد.

سرطان دهانه رحم از جمله سرطان های شایع در میان خانم ها است که رتبه دوم را به خود اختصاص داده است که سالیانه تعداد زیادی از خانم ها به آن دچار می شوند و منجر به مرگ می شود.

سرطان دهانه رحم

سرطان دهانه رحم یا سرویکس چیست؟

رحم یکی از اجزای بدن است که از تعداد زیادی سلول تشکیل شده است در صورت نیاز بدن این سلول ها کار تقسیم را انجام می دهند. ممکن است این سلول ها بدون اینکه بدن نیاز به آن داشته باشد شروع به تقسیم شدن کنند و از حالت طبیعی خارج شوند و باعث ایجاد توده هایی بافتی در بدن بشوند.

این توده ها در دهانه رحم باعث ایجاد تومور شده و نهایتا منجر به سرطان دهانه رحم می شوند. این توده های سرطانی از طریق جریان خون و سیستم لنفاوی وارد روده و مثانه شده و در بدن گسترش پیدا می کنند.

یکی از عواملی که باعث می شود این نوع سرطان یکی از خطرناک ترین سرطان ها محسوب شود این است که با بیماری به مرحله پیشرفته نرسیده هیچ گونه علائمی از خود نشان نمی دهد و در مرحله گسترش آن به کبد، روده، مثانه و ریه علائم بیماری بروز می کند.

بنابراین می توان گفت اگر این نوع سرطان به موقع تشخیص داده شود قابل درمان خواهد بود. لذا توصیه می شود اگر علائم غیر معمول یا تغییراتی در ناحیه تناصلی و جنسی مشاهده کردید سریعا به متخصص زنان مراجعه کنید. به این علت که درمان این بیماری در مراحل اولیه بسیار راحت تر از زمان پیشرفت بیماری در بدن است.

بیشتر بخوانید: هیستروسکوپی چیست؟

علائم سرطان سرویکس یا دهانه رحم

همانطور که گفته شد این بیماری معمولا در مراحل اولیه هیچ علائم و نشانه ای را از خود نشان نمی دهد اما در مرحله پیشرفته آن علائم زیر ممکن است وجود داشته باشد:

• خونریزی بعد از رابطه جنسی یا شستشوی واژن یا معاینه لگن
  • درد در ناحیه تناسلی یا درد لگن در هنگام مقاربت
  • خونریزی بعد از یائسگی
  • خونریزی در فواصل بین قاعدگی منظم ماهیانه
  • خونریزی واژینال بعد از مقاربت
  • افزایش تشرح از واژن با بوی نامطبوع
  • طول کشیدن خونریزی قاعدگی یا شدیدتر شدن آن

چه موقع باید به پزشک مراجعه کرد؟

در صورتی که این علائم را مشاهده کردید فورا برای بررسی وضعیت رحم خود و بررسی علائم دقیق به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید. متخصص زنان برای شما آزمایشات را تجویز می کند که علائم و نشانه های این نوع سرطان را تشخیص می دهد و روند درمانی را پی می گیرد.

علت سرطان دهانه رحم

تا به حال هنوز علت مشخصی برای این سرطان مشخص نشده است. اما این موضوع ثابت شده است که ویروس HPV نقش مهمی در روز سرطان دهانه رحم دارد.

طبق تحقیقات انجام شده دانشمندان معتقد هستند که ویروس پاپیلومای انسانی علت اصلی سرطان دهانه رحم است. بعضی از انواع این ویروس می تواند در ناحیه گردن رحم تولید سلول های غیر طبیعی کند.

تماس مکرر با ویروس HPV در طول چند سال یا دهه می تواند بافت دهانه رحم را سرطانی کند.

خانم هایی که در معرض داروی دئتیلستیل بسترول (DES) بودند (زمانی که مادر آنها حامله بوده است) بیشتر در معرض ابتلا به سرطان گردنه رحم هستند. این دارو برای جلوگیری از سقط جنین تجویز می شود و نوعی استروژن است.

تشخیص سرطان دهانه رحم

پزشک با انجام آزمایشات زیر می تواند سرطان دهانه رحم را تشخیص دهد:

تست پاپ اسمیر: در این تست پزشک با استفاده از خراشیدن نمونه ای از سرطان دهانه راحم را برای آزمایشگاه می فرستد تا آزمایشگاه نمونه را از نظر سرطانی بودن، HPV و غیر طبیعی بودن بافت بررسی کند.

معاینه دهانه رحم: پزشک با روش کولپوسکوپی و با استفاده از وسیله ای بنام کولپوسکوپ به همراه ذره بین و نور می تواند ناحیه دهانه رحم را به خوبی بررسی کند.

برداشتن نمونه بافتی یا بیوپسی: قسمتی از بافت دهانه از کسانی که مشکوک به این بیماری هستند رحم برای بررسی سرطانی بودن آن برداشته شده و  به آزمایشگاه فرستاده می شود. بیوپسی یکی از مطمئن ترین راه ها برای تشخیص سرطان است. ممکن است برداشت نمونه از بافت رحم ایجاد خونریزی و ترشح از ناحیه دهانه رحم کند که سریعا بهبود می یابد.

تشخیص سرطان دهانه رحم

درمان سرطان دهانه رحم

برای درمان سرطان دهانه رحم با توجه به اینکه سرطان در چه مرحله ای قرار دارد و شرایط بهداشتی و همچنین ترجیح بیمار از روش جراحی، شیمی درمانی، پرتو درمانی و یا ترکیبی از هر سه روش استفاده می شود.

عمل جراحی

در روش جراحی از روش هسترکتومی به جهت حذف رحم استفاده می شود. روش هیسترکتومی سرطان دهانه رحم را در مراحل اولیه درمان می کند و از پیشرفت آن جلوگیری می کند. اما مشکلی که وجود دارد این است که با برداشت